Dokumentärer

Att jag är en serienörd är ingen hemlighet, och jag kollar på det mesta som går för tillfället. På senaste tiden har jag dock fastnat för dokumentärer. Jag tror det som lockar och gör det intressant är det faktum att det är taget från verkligheten. De två dokumentärer som jag kollat på de senaste veckorna är Making a Murderer och The Jinx - The Life and Deaths of Robert Durst.
The Jinx - The Lifes and Deaths of Robert Durst är en dokumentärserie i sex delar. Jag kollade via HBO och såg klart serien på bara två dagar, haha. Filmaren Andrew Jarecki undersöker och följer Robert Durst, en fastighetsarvinge i New York, anklagad men inte dömd för tre mord. Försvinnandet och mordet på hans första fru Kathleen, mordet på hans bästa vän Susan Berman och mordet på hans granne Morris Black. Dokumentären har betyget 8,9 på IMDB och jag kan bara hålla med, så se den! Filmskaparen Andrew Jarecki har tydligen även gjort filmen All Good Things, med Ryan Gosling och Kirsten Dunst, som handlar om just Robert Dursts liv, så den måste jag se snarast!
Making a Murderer är det nog inte många som inte har hört talas om. En dokumentärserie i tio delar på Netflix som jag och Emil kollade på tillsammans. Den handlar om Steven Avery, en man som sitter i fängelse i 18 år för ett brott han inte begått. Inte lång efter att han blir frisläppt och stämmer delstaten Wisconsin grips han igen, misstänkt för mordet på fotografen Teresa Halbach. Jag vågar inte skriva mycket mer än så utan uppmuntrar alla som inte redan sett den att göra det! När vi kollade på avsnitten var jag så frustrerad, och det är jag nog fortfarande när jag tänker på det. Jag vet fortfarande inte vad jag ska tro och man vill bara veta sanningen, vilket jag är rädd för att vi aldrig riktigt kommer att få dock...
En annan dokumentär som jag inte sett än, men som jag hört ska vara bra, är Capturing the Friedmans, med samma skapare som till The Jinx. Från vad jag har läst ska den handla om familjen Friedman, en till synes vanlig, judisk familj vars liv vänds upp och ner när fadern och hans ena son arresteras och anklagas för fruktansvärda brott. Ska bli spännande att se om den är lika bra som de andra.
Sist men inte minst, har ni några tips på dokumentärserier som man inte får missa? Tell me!
Mikaela :

Har också verkligen fastnat på dokumentärer!
Detta är dock ingen serie men har hört att The hunting ground skall va väldigt bra :)

Svar: Tack för tipset! Den ska jag kolla in :)
Vendela Hugosson

Sara:

Kollar på Maikng a Murderer för tillfället och blir bara arg. :P Har sett hälften av avsnitten. Har inte några bra dokumentärserier på lager, däremot kan jag tipsa om alla Michael Moores dokumentärer om du inte redan har sett dom. :)

Svar: Ah visst blir man frustrerad?! Haha! Nej, de har jag inte sett än, så tack för tipset :)
Vendela Hugosson

Bimbosessan.blogg.se:

Hej!
Är det bara HBO som man kan se Jinx på?
Har du inte sett dokumentären Josef Fritzl story of a monster, så se den. Den var riktigt bra också. Har för mig det var Netflix den finns på. :)

Svar: Hej! HBO är enda stället jag vet som har The Jinx, men man kanske kan hitta den på YouTube också. Annars kan man köra en gratismånad på HBO och sen säga upp abonnemanget :) Tack för tipset, den ska jag verkligen kolla in!
Vendela Hugosson

Bimbosessan.blogg.se:

Du får jättegärna tipsa mig om fler dokumentärer, tycker sånt är intressant.

Svar: Har tyvärr inte fler tips på lager just nu, men det kanske kommer :) Kom dock över hemsidan nedan som tipsar om 11 dokumentärer med bra omdömen. Kanske hittar du någon där :)
http://www.techinsider.io/best-true-crime-documentaries-to-watch-2015-12
Vendela Hugosson

Amanda Jona [SPONTAN]:

Tack för tipsen! :)

Svar: Varsågod! :) Kollade in din blogg och gud vad fina bilder du tar!
Vendela Hugosson

Sanna:

Älskar dokumentärer!!! :D

Svar: Ja, det är ett nyfunnet intresse från min sida :) Såg att du tipsat om två dokumentärer på din blogg, tack för tipsen!
Vendela Hugosson

Tilda Barkselius:

Åh vad spännande, dessa ska jag hålla utkik efter!

thess:

Tack för tipsen ska verkligen checka den sista Capturing the Friedmans :)
Kan rekommendera 3096 dagar trots att det inte riktigt är en dokumentär så är den baserad på en verklig händelse. :)

Emma Frankenberg:

Jag har bara hört massa bra om Making a Murderer, men har inte sett den än. Jag brukar gilla dokumentärer som handlar om brott dock så den är absolut på min "måste se-lista".
Min favoritdokumentär är Blackfish, men jag tycker även om mycket från Uppdrag Granskning. Kan även tipsa om SVTs Dokument Inifrån "Experimenten", en dokumentär i tre delar om skandalkirurgen Paolo Macchiarini.

Lilly:

Ted Gärdestads dokumentären För kärlekens skull.

Biggeros:

Vi har oxå börjat att se något avsnitt av Making a murder och ska nu kolla på Jinx. Tack för tipset!! Jag gillar självbiografier ocg dokumentärer:)

Ylva:

Making a murederer var sjukt intressant, men undrar fortfarande om han är skyldig och om skaparna av dokumentären inte tagit med allt. Såg klart den på 1 1/2 dag haha

Kommentera inlägget här: