Äntligen

Efter att inte ha sprungit på en hel vecka (omg) pga förkylning och hosta osv, tog jag mig till Friskis efter jobbet. Jag är dock ganska trött på att bara springa långt så jag körde ett lite annorlunda upplägg idag. Började med att springa 5 km vanligt och därefter körde jag intervaller i 5 km. Powerwalkade 500 meter och sprang 500 meter i min maxhastighet. Ville dö varje gång jag kört löpdelen men efter att ha fått ner pulsen på powerwalksdelen var jag redo igen. Kom nästan upp i maxpuls dessutom. Tror att max är 200 slag i minuten när man är 20 år och jag kom upp i 190/195 ungefär. Slutsats: nöjd! (och trött). Nu blir det MAT!

Uppdatering: Som en klok läsare kommenterade är det inte åldern som avgör vad ens maxpuls är, utan hur pass vältränad man är. Jag kollade på ett diagram som satt på löpbandet på Friskis där de använt metoden 220 minus ålder, dvs 220-20=200. Precis som läsaren kommenterade behöver detta alltså inte stämma, utan är mer en "ungefärlig uträkning". Rätt ska va rätt, så jag tackar för informationen! Dock kvarstår det faktum att jag ändå var nöjd med min prestation och att jag fick upp pulsen så högt som jag fick, vare sig om det är min maxpuls eller inte.

Vetare:

Maxslag och maxpuls avgörs inte av ålder utan hur pass vältränad man är! Samma med vilopulsen fast på andra hållet ju större mellanrum man har från vilopuls till maxpuls desto mer vältränad är man!

Svar: Tackar för informationen! Kollade bara på ett diagram som satt på löpbandet på Friskis där de använt metoden 220 minus ålder (220-20=200) men googlade och såg, precis som du skriver, att det inte alltid behöver stämma.
Vendela Hugosson

:):

Många som tror att det är så som du säger pga de diagrammen och programmen gymen använder sig av på sina maskiner och som du säger är det ett väldigt höftat snitt. Dom flesta maskinerna är för "vanliga människor" inte unga vältränade människor vilket du är. Därför jag reagerade, då det inte låter alls som att det borde stämma in på dig.
Det är så med maskinerna för att på en vältränad person så ger ofta ens maxpuls ofta utslag som ett blåsljud från hjärtat vilket utan högteknologiska maskiner inte kan utskilja de två!

Fortsätt träna sjukt snyggt med vältränade tjejer och det ser du ut att vara minsann! Din prestation idag lät som en bra sådan och ett väldigt bra träningssätt! Men träna inte med infektion i kroppen framförallt inte kondition, det är då hjärtsäcksinfektionen kan komma!

Linda:

Maxpuls påverkas inte av individens form, maxpulsen går itne att påverka alls. Intressant däremot att följa utvecklingen på sin vilo-och arbetspuls då det är dessa som förbättras vid träning! Ju lägre vilopuls du har, desto sanabbare är du troligen på att återhämta dig. Syreupptagningsförmågan är oxå något man kan testa och den påverkas också av förbättrad kondition. För tjejer är en riktlinje att räkna 226-ålder så har du ett lite bättre hum om din maxpuls, bäst är såklart att göra ett maxpulstest, men det är ju inget man jättegärna gör :)

Riktigt bra sida:
http://www.marathon.se/utrustning/arkiv/berakna-din-maxpuls
Att du pressar dig så högt i puls när du tränar är riktigt bra jobbat! Heja heja!

.....:

False 👆

Kommentera inlägget här: