Dag 5 och 6

Fredag den 17 februari 2012

Morgonen och förmiddagen såg ut som vanligt, frukost, skolbuss och skola. På första passet, med de små, lärde vi ut färgerna genom att de fick färglägga teckningar. Med de äldre gjorde vi egna memory med olika ord och tillhörande bilder. Vi hann inte spela med dem, men vi hoppas att de har sparat sina kort till måndag. Det är svårt att veta om de förstod detta eller inte, med tanke på att man inte vet om de förstår vad vi säger eller inte.

När vi kom tillbaka till hemmet var lunchen redan levererad – ”pasta” med grönsaker osv, vilket verkligen inte gick att äta. Pasta var det verkligen inte, utan det såg mer ut som något slemmigt från avloppet. Vi fick helt enkelt göra några toasts för att bli mätta.

11.40 körde rektorns bror oss till motorvägen där vi tog bussen till Hua Hin. Resan gick på ca 2 timmar och vi visste inte riktigt när och var vi skulle hoppa av. Bussen stannade mitt på vägen och vi hade ingen aning om var vi skulle ta vägen. Vi frågade om vägen till stranden och gick sedan mot Hilton-hotellet som Johanna berättat om. Efter några väldigt turistiga smågator kom vi fram till stranden och kollade lite. Därefter handlade vi vatten och godis på Seven Eleven innan vi letade upp ett hotell som såg bra ut. Ett deluxe room på Fresh Inn Hotel kändes som en skön omväxling från barnhemmet. Här tog vi det bara lugnt ett tag innan vi tog varsin lång och skön dusch (med varmvatten!), och gick sedan ut och åt på restaurang. Bara en sån liten sak som att sitta ner vid ett bord och äta ordentligt mat kändes som himmelriket! En kyckling-Cordon Blue med pommes satt fint i magen.

Efter middagen tog vi en tuktuk till Night Market där vi strosade rundor ett bra tag. Där fanns inte jättemycket kul med vi handlade ändå lite. Med mig hem fick jag en byxdress och en t-shirt. Trötta som vi var i benen satte vi oss ner och köpte in varsin dricka innan vi tog en tuktuk hem till hotellet igen.

Lördag den 18 februari 2012

Efter en skön sovmorgon till 9 gick vi ner och åt en underbar hotellfrukost innehållande äggröra, bacon, rostade mackor och färsk frukt. Vid 10-tiden gick vi till stranden för att sola, men vädret var verkligen inte på vår sida. Solen vägrade titta fram och istället möttes vi av en grå himmel och regn. Det kändes lite surt med tanke på att detta var vår enda chans att ligga på stranden och sola och bada. Istället fick vi gå och titta i affärer och äta glass. Innan vi åkte hem med en s.k. ”public van” vid 15 hann vi äta gott på McDonalds. Denna resa tog ungefär 1,5 timme och rektorns bror var ännu en gång på plats vid motorvägen för att hämta upp oss och köra oss tillbaka till hemmet.

Här ”hemma” har vi lekt med barnen, ätit och packat upp och försökt få lite ordning på rummet igen. Barnen sitter just nu och tittar på film och vi ska snart gå och lägga oss.

Ska försöka få upp några bilder lite senare eller imorgon! PUSS