Julfrågor

När vill du att första snön ska falla?
Nu har ju första snön redan fallit för någon vecka sedan, och även tillfället jag hade velat är förbi (julskyltningen) så nu kan det räcka med att snön börjar falla en vecka innan julafton. Mest för stämningens skull.

Hårda eller mjuka paket?
Hårda överlag. Önskar mig dock två mjuka paket i år – sovskjortan och en mysig pläd.

Nämn dina favoritjulfilmer
Min favoritjulfilm, men även en av mina favoritfilmer överlag, är The Holiday. Även om den inte bara handlar om julen så älskar jag känslan genom hela filmen. Kan se den hur många gånger som helst! Annars har jag nog inte fler favoriter som jag kan komma på just nu.

Vad är det bästa med julen?
Stämningen och känslan man har under hela dagen är överlag bara så himla mysig, att få umgås med sin familj och släkt, och att se alla glada miner när vi öppnar julklapparna. Det faktum att man är ledig från jobbet i ungefär 2 veckor, och att jag fyller år den 25 december gör julen ännu bättre, hehe.

Skulle du kunna tänka dig att jobba på julafton?
Nej, helst inte. Nu har vi inte det problemet på jobb heller, att någon behöver jobba, då vi stänger ner produktionen över jul och nyår.

Bakar du något till jul? Vad?
Har alltid haft som tradition att baka pepparkakor hos farmor, men vi får se om vi hinner få till det i år.

Julbak hos farmor.

Har varje julprydnad sin bestämda plats år ut och år in?
Nej, inte i vår lägenhet i alla fall, förutom julstjärnorna och ljusstaken som att naturliga skäl står i våra tre fönster. Hemma hos mina föräldrar vet jag faktiskt inte, men jag tror att mamma pyntar ungefär likadant varje år.

Vill du ha egenproducerat julgodis eller köpt?
Är inte jätteglad för julgodis överhuvudtaget, förutom skumtomtar och det hade varit lite väl avancerat att försöka sig på egna sådana. Och marsipangrisar förresten! Det hade jag kunnat göra själv, men de godaste är täckta av choklad och det hade blivit för jobbigt (=kladdigt).

Knäck eller ischoklad?
Egentligen inget av det, men om jag måste välja så blir det knäck.

Hur ser din adventsljusstake (den man tänder varje söndag) ut?
Om jag ska vara ärlig har jag ingen i år. Eller jo, jag kan använda samma som förra året (Kubus från By Lassen), men har inte tänt något ljus än…

Vill du ha julkort med brevbäraren eller som e-post?
Tror inte jag kommer få några julkort, men om jag skulle fått så är det roligast av få med posten. I och för sig kollar man på korten en gång och sen ligger de bara där, så det hade kanske varit mer praktiskt att få vi e-post.

Vilka färger har ni till jul?
Vitt, guld och silver skulle jag nog vilja påstå. I huset är det dock lite mer klassiska julfärger, dvs. rött och grönt.

Julgranen i huset förra året.

När julpyntar du hemma?
Jag pyntade lägenheten på första advent, men julgranen tar jag nog fram (ja, den är i plast) om någon vecka ungefär.

Vad bara MÅSTE hänga/finnas i granen?
Jag har inget speciellt i min julgran, utan kör på det vanliga – ljusslinga, julkulor och en stjärna. Hade dock velat ha lite roligare pynt är bara julkulor i år.

Brukar du göra någon aktivitet på julafton, t.ex. gå en promenad, spela sällskapsspel osv.?

Inget som inte har med julen att göra. Vi har våra traditioner och det som kommit till nu de senaste åren är julklappsspelet.

Julklappsspelet hos Ola och Boel. 

Dricker ni köpeglögg eller hemmagjord?
Jag dricker inte glögg, men de andra dricker köpeglögg.

Finns det någon frukt som är ett MÅSTE till jul?
Det tror jag inte… Apelsin? Haha.

Vilken är din favoritjulskiva?
Det har jag ingen, men pappa brukar spela en julskiva som är mysig. I år ska jag nog lyssna på ”ABSOLUTE CHRISTMAS”-spellistan som finns färdig på Spotify.

Vilken är din favoritjullåt?
Last Christmas, Let It Snow, All I Want For Christmas, Tänd ett ljus (original och nu även Ison och Filles version från Så Mycket Bättre), It’s The Most Wonderful Time Of The Year, och så klart Mistletoe med Justin Bieber, hehe. Som ni ser har jag inte bara en favoritlåt.

Vad skulle du inte vilja vara utan på julbordet, vad är ett absolut måste?
Prinskorvar, lax, ägg och julskinka.

Nämn tre rätter du lagar helt själv till julbordet?
Hm, nu brukar ju inte jag stå för matlagningen på julafton, men jag kan väl koka äggen. Är en mästare på att koka perfekta ägg.

Föredrar du vörtbröd med russin eller utan?
Utan, alla dar i veckan.

 Julfirande hos farmor.

Vill du ha dopp i grytan eller inte på julbordet?
Inte alls, tack.

Vilket är ditt bästa julrecept som du har fått av din mamma eller svärmor?
Än så länge har jag inte fått något recept, vilket kan bero på att det fortfarande är de som lagar maten.

Tittar du varje år på Kalle´s julafton?
Yes, varje år.

Vilken snutt är favoritsnutten ur Kalle´s julafton?
Husvagnssemestern och så är det lite spännande att se vilket nytt klipp de visar i slutet.

Har du sett Karl-Bertil Jonsson´s jul?
Det tror jag inte, inte vad jag minns i alla fall.

Har ni tomte hemma?
Förra året var nog den första julen utan tomte, eller kanske andra. Annars har Kalle Kjellman varit en trogen tomte i många år. Minns ett år när jag var hemma hos farmor och farfar någon vecka innan jul och Kjellman kom för att hämta tomtedräkten. Minns inte hur längesen det var, men jag hade nog redan slutat tro på tomten som tur var.

Köper du julklappar till många?
Förr köpte jag nog till fler, i och med att man gav bland vänner och så. Numera köper jag till familjen, Majlinda (som firar med oss), Emil, mormor, morfar, farmor och Henry(!).

 Henry, som firar sin första jul i år.

Tycker du att det skall vara julklappar till alla eller bara barnen?
ALLA!

Tycker du att julklapparna skall vara inslagna i affären eller vill du göra det själv?
Jag älskar att slå in julklappar så jag gör det helst själv, men det händer någon gång att jag ber dem i butiken att göra det. Skulle det sen inte bli tillräckligt fint så kan jag bara göra om det där hemma.

Färgglatt eller enfärgat julklappspapper?
Kanske inte en massa olika färger, men något enkelt tryck kan vara fint. Gillar enfärgat bäst dock!

Roligast att få i sin julklapp?
Något jag önskat mig, men kanske inte förväntat mig att få pga. att det är för dyrt. I år skulle jag bli glad för en Apple Watch eller en lampa från Santa & Cole (passande namn va?).

Har du ett färgtema i granen?
Vitt och silver.

 Min lilla julgran förra året.

Hur ser din julfrukost ut?
Oj, jag vet faktiskt inte vad jag brukar äta till frukost. Håller mig nog oftast till lunch, eller så blir det kanske en macka med julskinka.

Vad skulle den ultimata julklappen vara till dig i år?
Frågan påminner lite om den tidigare, men om jag ska ta i lite och drömma så skulle jag säga Faye från Chloé.

Kommentera inlägget här: